Άρθρα

Συμβουλές για τη λοχεία

 


 

Η λοχεία είναι το διάστημα που χρειάζεται ο οργανισμός μιας λεχώνας μετά τον τοκετό για να επανέλθει στην κατάσταση που ήταν πριν την εγκυμοσύνη ,και έχει διάρκεια 40 ημέρες(6 εβδομάδες).Σε αυτό το διάστημα γίνονται μεγάλες αλλαγές ,τόσο σωματικές όσο και ψυχολογικές.

Οι αλλαγές αυτές οφείλονται, στις ορμόνες που είχαν κατακλύσει τον οργανισμό σας αυτούς τους εννέα μήνες, στα κιλά που βάλατε , στην νέα κατάσταση στην οποία πρέπει να προσαρμοστείτε καθώς επίσης και στην κούραση και στην αϋπνία.

Σε αυτή την περίοδο λοιπόν, καλό θα ήταν να μην είστε μόνες σας. Να έχετε δίπλα σας τους δικούς σας ανθρώπους  να σας βοηθήσουν καθώς επίσης και τη μαία σας ,η οποία θα μπορέσει  να σας καθοδηγήσει ,να σας υποστηρίξει και να σας παρέχει συμβουλές για πράγματα που έχουν να κάνουν με τον θηλασμό ,την καθημερινή περιποίηση του μωρού σας και τη δική σας.
 

1. Μην λαμβάνετε τις πληροφορίες που σας δίνουν φίλοι και συγγενείς για το νεογέννητο μωρό σας αν δεν τις διασταυρώσετε με τον παιδίατρό και τη μαία σας. Κάθε περίπτωση είναι διαφορετική και κάθε μωράκι μοναδικό. Ακούστε προσεκτικά τις οδηγίες τους, λύστε τις όποιες απορίες και κρατήστε σημειώσεις.
 

2. Μην αγχώνεστε μόλις κλαίει το μωρό σας. Σιγά σιγά θα μάθετε να αποκωδικοποιείται τις ανάγκες του. Θα καταλαβαίνετε δηλαδή αν είναι ώρα να φάει, αν χρειάζεται άλλαγμα πάνας , αν  κάτι το ενοχλεί, αν έχει κολικούς ή απλώς θέλει αγκαλίτσα.


3. Μην αφήνετε απ’ έξω το μπαμπά. Το καλύτερο είναι οι δυο σας από τις πρώτες μέρες να     λειτουργείτε σαν ομάδα. Φροντίστε να κάνετε πράγματα μαζί όπως π.χ. το μπάνιο του μωρού, ή
να  του αναθέσετε κάποιες αρμοδιότητες σχετικά με τη φροντίδα του μωρού όπως ,για        παράδειγμα, να αναλάβει να φτιάχνει το γάλα αν δεν θηλάζετε ή να κρατά το μωρό στην αγκαλιά του για να βγάλει τον αέρα μετά το γεύμα.
 

4.  Πλένετε συχνά τα χέρια σας με σαπούνι και νερό ιδιαίτερα πριν ταΐσετε το μωρό ή το αλλάξετε πάνα ή αν πρόκειται να καθαρίσετε περιοχές όπως μάτια, μύτη, στόμα. Αν είστε έξω με το μωρό μπορείτε να καθαρίσετε τα χέρια σας με υγρά μαντηλάκια καθαρισμού που θα φροντίσετε να έχετε στην τσάντα σας.


5.  Βάλτε μέτρο στους επισκέπτες. Τις πρώτες σαράντα ημέρες καλό είναι να αποφεύγετε τις πολλές επισκέψεις και ιδίως επισκέψεις μικρών παιδιών. Σίγουρα όλοι θα θέλουν να δουν το μωρό αλλά τουλάχιστον στην αρχή θα πρέπει να βάλετε κάποιο μέτρο. Το μωρό σας χρειάζεται λίγο καιρό για να αναπτύξει το ανοσοποιητικό του με τα αντισώματα που παίρνει από το θηλασμό.
 

6.   Κοιμηθείτε όποτε κοιμάται το μωρό! Αυτός είναι ένας «χρυσός» κανόνας που πραγματικά μπορεί να αποδειχθεί σωτήριος για τους νέους γονείς ιδιαίτερα τις πρώτες σαράντα μέρες που το μωρό δεν έχει μάθει ακόμα να κοιμάται όλη τη νύχτα και δεν έχει μπει σε πρόγραμμα.
Γι ΄αυτό καλό είναι να έχετε κάποιον κοντά σας τις πρώτες μέρες για να σας βοηθήσει και να σας ξεκουράσει.
 

7.   Επειδή τα κόκαλα του κρανίου είναι μαλακά τους πρώτους μήνες καλό θα είναι να βάζετε  το μωράκι σας να κοιμάται μία από τη μία πλευρά και μία από την άλλη εναλλάξ.


8.  Ο θηλασμός στηρίζεται στο νόμο της ζήτησης και της προσφοράς. Γι’αυτό το λόγο τον πρώτο καιρό δεν υπάρχει πρόγραμμα στο φαγητό. Καλό είναι  να το ταΐζετε όποτε το ζητάει - περίπου κάθε δύο ώρες. Μετά θα μπορέσετε να ρυθμίσετε κάποιο στοιχειώδες πρόγραμμα γευμάτων ταΐζοντας το μωρό κάθε τρεις με τέσσερις ώρες. Κατά τη διάρκεια του θηλασμού φροντίστε να έχετε δίπλα σας ένα ποτήρι νερό ή ένα χυμό γιατί μπορεί να νιώσετε δίψα ή εξάντληση. Επίσης φροντίστε να κάθεστε αναπαυτικά πράγμα που διευκολύνει το θηλασμό και δεν κουράζει εσάς.
 

9.  Αν δυσκολεύεστε να θηλάσετε δεν χρειάζεται να αισθάνεστε απογοήτευση. Αντί να τα   παρατήσετε με το πρώτο εμπόδιο ζητήστε βοήθεια και καθοδήγηση από τη μαία σας.
Mε την έγκυρη και έγκαιρη πληροφόρηση θα σας βοηθήσει να προλάβετε  προβλήματα που πιθανόν να συναντήσετε, ακόμα και να τα αντιμετωπίσετε αν εμφανιστούν.

10.  Ένα  θήλαστρο είναι χρήσιμο σε κάποιες περιπτώσεις αλλά θέλει προσοχή. Μπορεί να το ταΐσει και κάποιος άλλος εκτός από εσάς όταν  θα λείπετε στη δουλειά ή όταν θα θέλετε  να πάτε μία βόλτα. Μην απογοητευτείτε αν δεν βγάζετε πολύ γάλα με την αντλία , γιατί  ΠΑΝΤΑ έχει  πολύ παραπάνω  μέσα στο στήθος σας. Επίσης , μη το χρησιμοποιήσετε ΠΟΤΕ σε στήθος που έχει πετρώσει ,εάν πρώτα δεν μαλακώσετε  το στήθος ώστε να ρευστοποιηθεί το γάλα.

11.  Όταν προσαρμοστεί  η παραγωγή του μητρικού γάλακτος μπορείτε  σιγα σιγα να ξεκινήσετε να δημιουργείτε τη δική σας αποθήκη. Στο εμπόριο θα βρείτε ειδικά σακουλάκια ή γυάλινα μπουκάλια όπου θα μπορείτε να αποθηκεύετε  το γάλα  στο ψυγείο ή στην κατάψυξη. Να μη ξεχνάτε, να σημειώνετε  επάνω στο δοχείο, την ημερομηνία συλλογής ώστε να καταναλώνετε πάντα το πιο παλιό.

12.  Μη ξεχνάτε ότι το μητρικό γάλα διατηρείται σε θερμοκρασία δωματίου μέχρι 25°C για 6-8 ώρες. Επίσης, μπορεί να διατηρηθεί στο ψυγείο με ασφάλεια στους 4° μέχρι 5 ημέρες ενώ στην κατάψυξη που βρίσκεται μέσα στο ψυγείο (−15°C) κρατάει 2 εβδομάδες. Θερμοκρασίες μεγαλύτερες από 25°C μπορεί να μην είναι ασφαλείς για την αποθήκευσης.

13.   Μην κουνάτε δυνατά το μωράκι σας για να αποκοιμηθεί ή για να το ησυχάσετε όταν κλαίει.
Το καλύτερο που μπορείτε να κάνετε είναι να περπατάτε ή να κουνάτε ρυθμικά το σώμα σας ενώ το κρατάτε αγκαλιά.

14. Το μωράκι σας όσο μικρό και να είναι ,αντιλαμβάνεται και καταλαβαίνει τα πάντα. Γι’ αυτό όταν είσαστε για κάποιο λόγο εκνευρισμένη ή αγχωμένη ,καλό θα είναι να αφήσετε να το φροντίσει  κάποιος άλλος μέχρι να  ηρεμήσετε.


15.   Στη προσπάθεια σας να χάσετε τα κιλά της εγκυμοσύνης -πάντα με ισορροπημένη διατροφή και ποτέ με εξαντλητικές δίαιτες – καλό θα ήταν να έχετε δίπλα σας διατροφολόγο-διαιτολόγο, που θα σας καθοδηγήσει σωστά και θα σας ενθαρρύνει να φτάσετε στο στόχο σας.  Θα συνεργαστείτε και θα δημιουργήσετε μαζί μια  διατροφή προσαρμοσμένη στις ανάγκες σας και στο πρόγραμμα σας .Παράλληλα, συνεχίζετε να παίρνετε συμπληρώματα σιδήρου.

16.  Μην σας πιάνει πανικός όταν το μωρό κλαίει λόγω κολικών. Μπορείτε να το ανακουφίσετε δίνοντας του κάποιο ρόφημα που θα σας συστήσει ο παιδίατρος ή μπορείτε να του κάνετε μασάζ στη κοιλιά του έχοντας τα ποδαράκια του μαζεμένα. Επίσης ,φροντίζετε όταν το ταΐζετε  να κρατάτε το μπιμπερό τόσο ψηλά ώστε η θηλή να είναι πάντα γεμάτη με γάλα και να μην καταπίνει το μωρό αέρα .

17.  Κρατήστε το μωρό σας (ή δώστε το στο μπαμπά) μετά από κάθε γεύμα έτσι ώστε η κοιλίτσα του να ακουμπά στον ώμο σου και τρίψτε απαλά την πλατούλα προκειμένου να το διευκολύνετε να βγάλει τον αέρα. Το ίδιο μπορείτε να κάνετε αν το μωρό σας δεν θέλει να φάει άλλο. Κάντε ένα διάλειμμα για να βγάλει τον αέρα και μετά μπορεί να συνεχίσει.

18.  Δέκα λεπτά είναι ένα διάστημα ασφαλείας για να βάλετε το μωρό σας στην κούνια μετά από ένα γεύμα ακόμα κι αν δεν έχει ρευτεί. Επίσης να θυμάστε ότι τα μωράκια που θηλάζουν δεν ρεύονται τόσο συχνά όσο εκείνα που πίνουν έτοιμο γάλα.

19.  Βοηθήστε το μωρό σας να μάθει να διαχωρίζει τη μέρα από τη νύχτα. Για να τα καταφέρετε θα πρέπει να υπάρχει το φυσικό φως στο δωμάτιο και να επιτρέπετε κάποιους θορύβους την ημέρα. Το βράδυ φροντίστε τα γεύματα να είναι πιο ήσυχα αποφεύγοντας να ανάβετε πολλά φώτα ή να κάνετε φασαρία.

20.  Καλό θα ήταν να ελέγχετε την  πάνα του πριν το  γεύμα καθώς τα περισσότερα μωρά δυσανασχετούν και δεν τρώνε εύκολα εάν είναι λερωμένα.  Ιδιαίτερα το καλοκαίρι το μωρό μπορεί να χρειάζεται πιο συχνό άλλαγμα πάνας για να αποφύγετε το σύγκαμα και την πιο γρήγορη ανάπτυξη λόγω ζέστης μικροβίων στην περιγεννητική περιοχή.

21.  Όταν κάνετε μπάνιο το μωρό καλό είναι να μην χρησιμοποιείτε σφουγγάρι γιατί μαζεύει μικρόβια. Τρίψτε απαλά το δέρμα με τα χέρια σας. Μπορείτε να το πλύνετε ακόμα και κάτω από τη βρύση στηρίζοντας την κοιλιά και τον κορμό του μωρού με την παλάμη σας, προσέχοντας πάντα να έχετε το άλλο σας χέρι ανάμεσα στο τρεχούμενο νερό και στο σωματάκι του μωρού για να μην υπάρχει αυξομείωση θερμοκρασίας του νερού.

22.  Καθαρίζετε πάντα την ευαίσθητη περιοχή με άφθονο τρεχούμενο νερό αποφεύγοντας να χρησιμοποιείτε μωρομάντηλα εκτός αν είστε έξω. Πριν βάλετε την καθαρή πάνα θα πρέπει να έχετε σκουπίσει πολύ καλά το μωρό.

23.  Μην ντύνετε το μωρό πολύ ζεστά ιδιαίτερα το καλοκαίρι και μην το σκεπάζετε με πολλά σκεπάσματα. Αν νιώθετε άνετα εσείς με τη θερμοκρασία του δωματίου τότε είναι άνετα και για το μωρό.

24. Μπορείτε να βγάλετε έξω το μωρό από τις πρώτες μέρες, εφόσον το επιτρέπει και ο καιρός. Όσο είναι μικρό ο μάρσιπος είναι το ιδανικό μέσο μεταφοράς. Φροντίστε όταν βγαίνετε να είναι τις ώρες που δεν έχει πολύ ζέστη, οι έξοδοι να είναι σύντομης διάρκειας και να αποφεύγεται εσωτερικούς χώρους με πολύ κόσμο ή καπνό.

25.  Αν νιώθετε εκνευρισμό, εξάντληση, ευερεθιστικότητα, άγχος ή απελπισία και τα συναισθήματα αυτά δεν υποχωρούν με την πάροδο των ημερών να θυμάστε ότι μπορεί να έχετε επιλόχεια κατάθλιψη. Πρόκειται για μια συναισθηματική διαταραχή που αφορά το 10 έως 20% των νέων μαμάδων και οφείλεται στις φυσιολογικές ορμονικές αλλαγές που πραγματοποιούνται στον οργανισμό της λεχώνας, στο στρες που δημιουργούν οι απότομες και αυξημένες ευθύνες, αλλά και η τυχόν προδιάθεση της νέας μαμάς. Για την αντιμετώπισή της, ο υποστηρικτικός ρόλος του περίγυρου και ειδικότερα του συζύγου είναι καθοριστικής σημασίας. Ζητήστε τη βοήθειά του, ώστε να ξεπεράσετε ομαλά και γρήγορα το δύσκολο αυτό διάστημα. Φροντίστε να ξεκουράζεστε, να τρέφεστε σωστά, να βρίσκετε χρόνο για τον εαυτό σας, να έχετε κοντά σας τα αγαπημένα σας πρόσωπα, να βγαίνετε συχνά από το σπίτι και φροντίστε να αλλάζετε παραστάσεις. Αν, όμως, συνεχίζετε να νιώθετε δυσάρεστα ή η κατάσταση κλιμακώνεται, ζητήστε έγκαιρα τη βοήθεια κάποιου ειδικού.

26.  Γυμναστική και φυσική δραστηριότητα μπορείτε να ξεκινήσετε μετά τις τρεις εβδομάδες από τον τοκετό, αν γεννήσατε φυσιολογικά. Σε περίπτωση καισαρικής τομής μπορείτε να ξεκινήσετε  περίπου στον ένα μήνα από τον τοκετό. Σε κάθε περίπτωση υπάρχουν και οι ιδανικές , ήπιες ασκήσεις εκγύμνασης. Κάθε γυναίκα έχει τους δικούς της ρυθμούς και τις δικές της ανάγκες, και αυτή καθορίζει πότε και αν μπορεί να επανέλθει πλήρως στις όποιες δραστηριότητές της.
Η μητρότητα λοιπόν, είναι ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της ζωής σας και θα σας χαρίσει μοναδική αίσθηση ολοκλήρωσης.

Παρόλο που το μωράκι σας θα απορροφά μεγάλο μέρος του χρόνου και της ενέργειας σας, φροντίστε να εξοικονομήσετε χρόνο και για τον εαυτό σας!

 

 

line Διαιτολόγος θεσσαλονίκη Βιργινία Παπαεμμανουήλ